Arkiv

Dubbelerics garage

- en plats för klassiska bilar

MGB Roadster 1980

Sommaren 2014 köpte vi en MGB Roadster 1980. Detta var den sista årgången av MGB Roadster, en modell som introducerades redan 1962. Inte så mycket förändrades under åren, utöver att helsynkroniserad växellåda kom 1967, och detta är en ganska basic sportvagn. Man har mycket kontakt med marken och mekaniken när man kör. Ingen servostyrning och fyra växlar utan överväxel på detta exemplar. Manuell sufflett. Motorn är en 4-cylindrig radmoter på 1798 cm3 och 95 hk.


Hösten 1974 uppdaterades MGB:n med ny avgasrening och gummistötfångare för att uppfylla amerikanska krav. USA var en viktig exportmarknad och för enkelhetens skull fick alla exemplar dessa tillägg, oavsett i vilket land de såldes.


Vår bil såldes ny i New York 1980 och kom till Sverige 1991.


Sommaren 2015 sålde jag bilen vidare.


Citroën DSpécial 1973

DSpecial är den enklare versionen av den klassiska Citroën DS. Vår "gudinna" ("déesse" på franska) är årsmodell 1973. Motorn är en 4-cylindrig radmoter på 1985 cm3 och 98 hk.


Vi köpte den hösten 2014. Det var en fin bil i orört originalskick med en inte alltför lång körsträcka. Tyvärr visade det sig var mer att göra på den än vad jag först trodde och dessutom lite mer komplicerat. Detta är bilar att ha respekt inför! Jag sålde därför bilen vidare till en samlare i Skåne.


Volvo 264 GL 1976

I slutet av år 2014 köpte vi en Volvo 264 GL 1976 - en välbevarad originalbil som ännu inte hade rullat 3 000 mil. Tack vare det låga miltalet och god omvårdnad av tidigare ägare var den i ett utmärkt originalskick. Att sätta sig i den var som att kliva in i en tidsmaskin - till sommaren 1976 och dagen då den rullar iväg från Volvohandlaren!


Bilen levererades ny av Ernst Nilson AB den 9 juli 1976 till en herre i Skärholmen som valde att använda den ytterst sparsamt: de första 18 åren rullade den ca. 2 000 mil. Därefter hade den två ägare i Småland och en i Stockholm som under totalt 20 år endast körde ca. 800 mil - mesta tiden stod den avställd.


I samband med att vi tog över bilen fick den en ordentlig genomgång, bl.a. rengöring av bensintank, ny bensinpump, nya tändkablar och batteri, justering av tändningen och en rekonditionering. Under vår tid lät vi åtgärda en del lackskador samt förbättrade tändningen vid varmstart. Och så fick den fyra friska däck.


Vi körde sparsamt med Volvon till en del bilträffar i Stockholmstrakten, bl.a. Ö-resan på Lidingö april 2015, Motorhistoriska dagen juni 2015 (Stockholm-Sollentuna) och Motorhistoriska Sällskapets jubileumsrally augusti 2015 (Mariefred-Hallstahammar) och Klassiker-träffen på Venngarn september 2015.


Sommaren 2016 sålde vi bilen vidare till en samlare i Västsverige som planerar ett bilmuseum där den kommer att passa utmärkt. Det vore synd att köra mycket med en så välbevarad lågmäldare!

  

SAAB 99 Turbo S 1980

I början av år 2016 flyttade en akaciagrön SAAB 99 Turbo S 1980 in i vårt klassikergarage. Detta är en klassisk svensk prestandabil. När Saab lanserade turbon på Frankfurtmässan 1977 blev den en sensation. 1980 års modell var den sista 99:an med turbo, sedan var det 900 som gällde. Denna har vatteninsprutning, därav "S" i modellnamnet. Motoreffekten är 145 hk, toppfart 198 km/tim och acceleration 0-100 km/tim på 8,9 sek.


Den här SAAB:en monterades ihop i Nystad i Finland. Den såldes ny och rullade i många år i Norrland. År 2005 således den till en samlare i Uppland som lät lackera om den i originalfärgen. Bilen ger därför ett fint yttre intryck. Inredningen är också välbevarad, bortsett från det lätt nedhängande innertaket. Mekaniskt märks det förstås att vägmätaren visar omkring 20.000 mil.


Sommaren 2016 sålde vi vidare SAAB:en till en samlare i Finland som påbörjat en renovering. Han var särskilt förtjust i att denna bil hade monterats i Nystad i Finland!